• “Je bent als het ware
    op visite, dus dan is
    het al snel gezellig”

Interview Bart van der Heide

Frontjes, stalen, boeken en een laptop. Met een overvolle bus doorkruist verkoopadviseur Bart van der Heide heel Nederland. En dat levert leuke verhalen op. Want elke dag een andere werkomgeving? Daar tekent hij voor. Bart: “Vaak zit je met alleen de familie de keuken uit te zoeken, maar ik maak ook mee dat de buren even komen kijken. Want die zijn ook nieuwsgierig; hoe gaat dat eigenlijk, thuis je nieuwe keuken uitzoeken?”  

De meeste mensen hebben van tevoren een duidelijk beeld van hun toekomstige keuken, stelt Bart. Maar als dat niet het geval is, neemt hij ruim de tijd om aan de hand van foto’s de stijl te bepalen. Volgens Bart gaat dat thuis makkelijker dan in een showroom. “Ik heb ervaring met beide manieren van verkopen, maar dit is zo veel fijner. Voor mij, omdat je gelijk kunt zien wat de stijl van mensen is en waar de keuken daadwerkelijk moet komen. Maar vooral voor de bewoners, omdat die een veel beter beeld krijgen bij de mogelijke indelingen. Het spreekt meer tot de verbeelding als je zegt ‘hier komt het fornuis’ dan dat je dat in een showroom, vaak aan de hand van een zelfgemaakt schetsje, moet doen.”  

Ontspannen sfeer
Vinden mensen het niet ongemakkelijk, zo’n verkoper aan hun eigen keukentafel? Bart schudt stellig zijn hoofd. “Nee, dat is juist zo grappig! Als je bij mensen thuiskomt, is er vaak gelijk een ontspannen sfeer. Je bent als het ware op visite en tegelijkertijd bespreek je de wensen voor een nieuwe keuken. Ja, dat thuis-gevoel is echt uniek.” Het levert namelijk een mooie diversiteit op. “Het ene moment teken je een keuken in een huis met felgekleurde muren en een paar uur later bekijk je welke keuken het beste past in een oude, gerenoveerde boerderij. Ik hoor van klanten ook steeds vaker: “Ja, het is eigenlijk veel logischer om het zo aan te pakken!” 

Goed gevoel
Afhankelijk van de wensen van klanten, maakt Bart vaak gelijk een 3D-tekening en offerte, zodat men direct inzichtelijk heeft hoe het wordt én wat de keuzes gaan kosten. Wat geeft uiteindelijk de doorslag bij klanten om een keuken te kopen? Bart: “Het complete verhaal. Persoonlijk vind ik dat alle facetten moeten kloppen, wil je mensen blij maken met hun aankoop. Je moet er als koper een goed gevoel bij hebben. Als dat niet het geval is, moet je het niet doen! Ja, klinkt gek, hè? Maar zo werkt het. Als klanten overtuigd zijn van het concept, de keuken, de kwaliteit, de prijs en ook vertrouwen hebben in ons en onze eigen montage; dan hebben we een mooie samenwerking. Dan verkoop ik graag! Het is even stil. Dan concludeert hij: “Ja, het gevoel moet goed zijn. ‘t Is toch prachtig als ik tevreden de deur uitloop en een blije koper achterlaat?” 

Twijfel wegnemen
Over werkplezier hoeft niet meer gesproken te worden. Uit alles blijkt dat Bart graag goed – en natuurlijk veel – wil verkopen. Maar wat als mensen twijfelen en nog niet overtuigd zijn van de keuken uitzoeken aan huis? Bart, resoluut: “Dan kom ik graag eens langs! Want die twijfel kun je alleen wegnemen door zelf te ervaren hoe dat nu werkt, zo’n keukenverkoper aan je tafel.”