• “Als je alles in eigen
    hand houdt, kan er zo
    min mogelijk misgaan”

Interview Henry en Andries

Ze werken nauw samen en dat is wel zo belangrijk. Want als Henry een halve centimeter te veel meet, bestelt Andries de keuken een halve centimeter te lang. Ze kunnen er uren over praten. Over planningen en orders, klanten en contacten, maar vooral over “perfecte keukens.” Een kijkje achter de schermen bij werkvoorbereider/planner Henry Vink en orderverwerker Andries Bakker. “Klanten vinden het fijn om het gezicht achter alle e-mail- en telefooncontacten te zien.”

Nadat de keuken verkocht is, draagt de adviseur de order over aan een orderverwerker. Die is vanaf dat moment de contactpersoon voor de klant en werkt alles tot in details uit. Andries: “Eigenlijk is mijn werk terug te brengen tot één doel: ‘Zorgen dat alle materialen goed en op tijd binnen zijn voor levering bij de klant’.” Lachend: “Dat klinkt misschien niet als een heldenbaan, maar is absoluut van levensbelang in onze branche.” Hij licht toe: “Ik ben beschikbaar voor de klant om vragen te beantwoorden en zorg ervoor dat de keukentekeningen definitief worden gemaakt en in de persoonlijke, online klantomgeving worden gezet. Dat deze keukentekeningen tot op de millimeter moeten kloppen is cruciaal voor het eindresultaat.”

Precies werk
Op dat moment komt Henry’s werk om de hoek kijken. Als werkvoorbereider/planner is hij verantwoordelijk voor het definitief inmeten van de keuken. “Als ik mijn werk niet goed doe, heeft dat gevolgen voor de keuken die Andries bestelt,” vertelt hij. Gelukkig weet hij na meer dan 22 jaar ervaring precies wat de aandachtspunten en valkuilen zijn, want het komt “op de stuclaag nauwkeurig.” “Meestal ben ik twee dagen per week op weg om keukens in te meten. Dat is mooi werk want dan zie je de klanten voor wie je aan het werk bent. Het is ook handig om de situatie te kennen als de monteurs tijdens de montage bellen met een vraag.” 

Bestellen en plannen
Nadat Henry de keuken heeft ingemeten, spreken ze samen alle bijzonderheden door en maakt Andries de tekeningen definitief. Andries: “De klant kan ook nu weer in de online omgeving zien dat de keuken besteld is en krijgt daar een melding van.” Henry vervolgt: “Dat is ongeveer tien weken voordat de keuken bezorgd wordt. Ongeveer vier weken van tevoren ziet de klant de definitieve planning. Daar staat in wanneer en door wie de keuken bezorgd en gemonteerd wordt.” Hij vervolgt: “Ongeveer twee weken van tevoren kunnen klanten online al zien dat de keuken bij ons binnen is. Dat doen we, omdat we graag van tevoren goed willen checken of alles compleet en goed geleverd is.” 

Ter plekke oplossen
Al met al een gestroomlijnd proces. Maar, zeker in combinatie met het andere werk, twee hectische banen. Andries, lachend: “Ja, het komt heel precies, dat wel, maar als je alles in eigen hand houdt, kan er zo min mogelijk misgaan.” Henry knikt. “Je moet rustig blijven en het vermogen hebben om eventuele fouten zo snel mogelijk op te lossen. Maar juist door nauw samen te werken, wordt die foutkans heel klein.” En als het wel misgaat? “Nou, dan bedenken we ter plekke – als de monteur een probleem signaleert – wat we eraan gaan doen.” 

Tevreden klanten
Andries knikt en vult aan: “Tenslotte gaat het er niet om hoe wij het allemaal achter de schermen regelen. Dat klinkt gek, want we zijn trots op onze aanpak, maar voor de klant is het resultaat belangrijker. Als die vindt dat het contact met ons goed verloopt, dat de keuken volgens afspraak geplaatst is en dat eventuele servicemeldingen goed worden opgelost, zijn wij tevreden. Daar gaat het om! Want heb je dat niet? Nou, dan kun je het vergeten, want zonder blije klanten, kan HomeKeukens niet bestaan.” Het gesprokene blijft in de ruimte hangen. Ze kijken elkaar aan. “Ja, zo is het,” knikt Henry. En daarmee is het laatste woord gezegd, want de telefoon rinkelt en er wacht een stapel uit te werken tekeningen. Over tot de orde van de dag dus; want voor blije klanten, moet wel hard gewerkt worden.